vientiane

vientiane

vrijdag 12 juni 2015

"Wat mij betreft hoeft de Mekong niet altijd bezongen te worden"


...zegt Auke als we elkaar skypen. Hij heeft een nieuwe spot ontdekt. We zijn er al verschillende keren langsgefietst, maar de hitte weerhield ons om af te dalen. Helemaal beneden in de rivier ligt een soort pannenkoekschip, en de BeerLao-vlaggen wapperen uitnodigend.

Auke is de uitdaging gisteren aangegaan en ik schat zo in dat ze er een nieuwe vaste klant bij hebben. Bovenop de kade bewaakt iemand de scooters van de  bezoekers, maar Auke’s  fiets was blijkbaar niet de moeite om een bonnetje voor uit te geven. Hij zegt dat hij me mist. Hij weet zeker dat ik net zoveel van dit plekje ga genieten zoals hij dat doet. Hij is er nu voor de tweede keer en het uitzicht is fantastisch. Ik hoef weinig op te roepen om het te zien en te voelen. Terwijl we skypen, vraagt Auke: hoor je al die beesten? Ja, die hoor ik. Even ben ik weer terug in die gekke, maar vertrouwde andere kant van de wereld.

Trots laat ik Auke 24 kersen zien. Ik denk dat onze kersenboom in de tuin van Casamaggiore er al zeker 30 jaar staat, maar dit seizoen is er voor het eerst voorzichtige oogst.



Auke vertelt dat hij op het betreffende schip heerlijk een biertje heeft gedronken, maar dat dat zingen wat hem betreft niet zo hoeft. Overal aan de Mekong huurt iedere respectabele tent een zangeres in. En soms vergalt dat behoorlijk de sereniteit. En de rust die de Mekong tegen zonsondergang ademt. Ik voel precies wat hij bedoelt.

Dat biertje heeft hij verdiend. Deze week bleek dat er ineens  heel veel haken & ogen en apen & beren om de hoek kwamen kijken bij het financieringstraject. Auke is er niet blij mee. Maar we zijn ondertussen gewend dat we wekelijks onze plannen en planning bijstellen, dus nu ook.  “Misschien moeten de Chinezen de boel toch maar overnemen” overpeinst hij.

De afgelopen week heeft  het ziekenhuis in ieder weer een ARBO-missie voltooid. Het Mobile Centre is met een vrachtwagen wederom 300 kilometers zuidwaarts afgedaald om de arbeiders van een waterkrachtcentrale te checken op allerlei ellende. Volgens Auke was  het een karavaan  van truck+mobile car+diverse autootjes met medewerkers die ter plekke  sliepen in een schuur. Als de karavaan na 4 dagen terug is gekeerd, wordt er een halve dagtaak  besteed aan de rekening. Deze moet persoonlijk overhandigd worden (in drievoud, inclusief carbon) en de klus wordt waarschijnlijk pas over twee maanden uitbetaald. Maar goed: er gebeurt wat.

Tsja, bij gebeurt er ook vanalles, maar dat is van weinig interessant kaliber. Mijn zelfgemaakte inkten zijn vandaag niet lekker ingedroogd omdat de zon niet scheen en ik heb steeds vloekende ruzie met de stofzuiger in het zwembad die zich ineens vacuĆ¼m vastzuigt aan de bodem. Fatsoenlijk zuigen is er niet meer bij. Grof geweld en spierballen wel.


Morgen komen de dames van het ziekenhuis bij Auke de boel stofzuigen. En niet te vergeten: zijn overhemden strijken. En morgen is er weer een nieuwe dag. In het licht van wat er allemaal gaat gebeuren met LAH…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten