vientiane

vientiane

dinsdag 8 december 2015

Jas

Waar alles in Laos 6 keer zoveel tijd in beslag neemt, lopen sommige lijntjes heel kort. Zo had ik de Nederlandse ambassadeur van Thailand (die zich ook om Laos bekommert en ons al herkent op parties) een uitnodiging gestuurd voor de opening van mijn expositie. Binnen een dag kreeg ik persoonlijk bericht van hem dat hij was verhinderd, maar dat hij me veel succes wenste met de expo.

Zo hebben Auke en ik in even korte tijdsspanne besloten om -voor vertrek naar NL- nog even een paar dagen naar Luang Prabang te gaan. En zoals we vaker in het gezelschap zijn van hoogwaardigheidsbekleders, was de president van Laos Mr Choummaly Sayasoje onze reisgenoot. Gewoon in een bak van Lao Airlines. Niks geen ingewikkelde toestanden met prive-jets, maar wat een ingewikkelde toestanden om het vliegtuig uit te komen.... De rode loper werd voor onze voeten weer teruggerold.

Het tripje naar LP heb ik verdiend. Maar liefst 10 van mijn geexposeerde werken zijn afgelopen zaterdag over de toonbank gerold. Een succesvolle dag.

En langzaamaan bereiden we ons voor op een maandje terugkeer naar Europa. Ver weg, koud... Al onze winterkleren liggen ergens in een afsluitbare plastic box in Uithuizermeeden. Ik zeg tegen Auke: "Ik heb hier niet eens een jas om mee te nemen naar Nederland!!"

Gelukkig heb ik nog steeds mijn inventiviteit en drive. Vanochtend toog ik op mijn oranje fiets naar het dichtstbijzijnde Honda-paradijs. Er werd wat 'anders' gereageerd toen ik mijn fietssleutel op de balie legde en vroeg of ik de 'boss' kon spreken. Mijn vooropgezet plan slaagde: ik ben nu officieel in het bezit van een Honda-jacket. Ik denk dat 30 % van brommerend Vientiane zo'n jas draagt. En meer dan helft draagt zijn/haar jasje achterstevoren. Een reclamestunt van de eerste orde. Koop een Honda en krijg een jacket. Ik: verkoop een verhaal en krijg een jacket!

In Luang Prabang nu is het veel kouder. Auke en ik kijken elkaar af en toe aan, met die blik van:" O,  hoe gaan we dat straks in  NL redden" ... 

Ik mis nu hier in Luang Prabang mijn Honda-jacket, maar ik breng het mee naar Nederland! Het is hier nu 21 graden, maar wat hebben we het koud... We zagen vanavond alle hoogwaardigheidsbekleders en aanhang in pak & das rondlopen. Zo kan het dus ook.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten