vientiane

vientiane

dinsdag 28 juli 2015

... dan ga ik de pastoor water geven

Mij overvalt een melange van verschillende emoties: trots, vereerd, nederig.

Het duurt even voordat hij zich weer heeft omgekleed, maar nadien gebaart hij dat ik bij het afsluiten van de kerk de sleutel mag houden, voorlopig. Niks geen ingewikkeld gedoe om ‘m ergens te halen. Hoewel de expositie pas over anderhalve week is, vertrouwt hij mij nu al de sleutel toe.

Terwijl Auke bijna zit te vloeken achter zijn laptop over wat er allemaal weer niet loopt in Laos, waag ik mezelf over een hoge drempel: ik bel de pastoor, om te vragen of ik ook van hem een portret mag maken. Ik leg uit dat (het waren een paar weken geleden zijn eigen woorden tijdens de dienst)  de kerk het centrale punt in het dorp en van en voor iedereen is, en dat een portret van de kerk en de pastoor echt in de serie thuishoort. Het valt stil aan de andere kant van de lijn en ik hoor dat hij positief verrast is. Hij bedankt me op voorhand en vindt het een heel bijzonder gebaar. We spreken af dat hij om 6 uur naar de kerk komt. Ik zit vanaf 5 uur op knipnagels, want ik wil er op tijd zijn. Om 5 minuten voor 6 lopen we naar de kerk, alwaar Don Piero net komt aanrijden. De enige stipte Italiaan tot nu toe.

Hij is in een grijs pak. Ik vraag of hij zijn jurken aan wil doen. Het omkleden duurt lang. Volgens Auke gaat dat ritueel. Terwijl we zitten te wachten op een van houten kerkbankjes, maakt de pastoor zich op voor de sessie. Ondertussen hebben we de lichtval gecheckt en weet Auke hoe hij Don Piero moet regisseren. Dat lukt allemaal. En een ieder die mij kent, begrijpt dat mijn vingers jeuken om dit bijzondere portret verder uit te werken.

Na ons avondeten zegt Auke: “Ik ga de planten en bomen even water geven” en ik antwoord: “Dan ga ik de pastoor water geven. Met verf”

En terwijl ik meer dan anders toegewijd zit te schilderen, bedenk ik me hoe rijk ik ben met die sleutel van de kerk. Het verschaft me de mogelijkheid om er af en toe even stiekem heen te gaan en te zingen. De akoestiek is geweldig! En aangezien de kerk nu voor iedereen is, ga ik daar een keer dankbaar gebruik van maken.


…wordt vervolgd! Zie onder het resultaat:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten