vientiane

vientiane

dinsdag 11 augustus 2015

Casafesta 2015 of: ode aan Maria

De meeste mensen zijn al naar huis. Stefano, die in de zomermaanden samen met zijn broer het zomerkamp organiseert, heeft tijdens het voetballen zijn arm gebroken. Hij heeft dus een slechte zomer, maar een kaartje leggen lukt nog wel. Samen met Idilio  (die weer over mijn afwezigheid op zijn 90e verjaardag begint) en een leuk jong ding dat ik niet ken.

Aan een andere tafel zijn Maria en haar begeleidster Stella al drie kwartier bezig om aanstalten te maken. Maar Maria vindt het nog veel te gezellig. Ze waren vanmiddag al even in de kerk om naar de portretten te kijken. Hangend aan haar stok, kraste ze: "Als ik had geweten dat je me zo zou schilderen, had ik je geen toestemming gegeven" en met een schuin oog keek ze me ondeugend aan. 

Ondertussen zitten Stella en Maria een tafeltje verder. Het exemplaar van de placemats die ik speciaal voor deze avond maakte, heeft ze tot ansichtkaartformaat opgevouwen en in haar handtas gestopt.
Ciufoli, die vanavond de wijn verzorgde, kaart met Raf, de man die mij altijd parelhoeneitjes, zucchine, totmaten, pruimen, vijgen en roze knuffelbeertjes brengt.  Met de eitjes is het dit jaar over: een vos heeft de hoenders doodgebeten. 

Een oud vrouwtje met een gedateerd pied-de-poule-pakje zit er verloren bij. Ik ken haar niet, dus ik besluit even bij haar te gaan buurten. De irissen van haar ogen kruisen elkaar vlak boven haar neus, zo scheel zijn er maar weinig. Maar ze weet me wel  te vertellen dat ze in Nederland is geweest: een hele grote tuin met alleen maar tulpen! Als ik 'Keukenhof' op drie verschillende manieren heb uitgesproken, knikt ze.

Nadat ik samen met een man die ik van gezicht ken (je komt elkaar altijd tegen tijdens dit soort festiviteiten) alle tafels heb afgeruimd en nog een laatste vinsanto heb gekregen, zegt Stefano: "Ik heb je expositie nog niet gezien" Het is ondertussen na enen in de nacht. Ik vertel dat ik de sleutel bij me heb en dat ik zowiezo nog als een soort afrondend gebaar een hele waardevolle dag wil bezingen in de kerk. De opruim-meneer stemt in.  En zo staan we even later fluisterend, bijgeschenen door de Iphones bij de achterdeur van de kerk. Om via de krochten naar binnen te gaan. Stefano gebruikt zijn mobieltje  om nog een blik op mijn portretten te werpen. De opruim-meneer is een goede zanger. Hij zingt uit volle borst een regionaal lied over de strijd in deze contreien in de Eerste Wereldoorlog. Ik eer via Pride Martin Luther King en Strong van London Grammar.


Als ik daarna met mijn kabelhaspel en beamer naar huis loop, word ik overvallen door een gevoel van intens geluk. Wat is het fijn om mensen blij te maken. Tijdens de cena heb ik op de muur oude foto’s van Casamaggiore geprojecteerd, die ik de afgelopen tijd  overal vandaan scharrelde. Er was een afbeelding  van een bijzonder mooie jongedame. Ze zit bij het monument alsof er tientallen Felini’s hun camera op haar richten. Tijdens de show roept iedereen: “Maria!” Ze kijkt met een ondeugende blik schuin naar mij en knipoogt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten