vientiane

vientiane

donderdag 6 augustus 2015

Ziekenhuis sluiten

Hij schudt met zijn hoofd horizontaal en verticaal terwijl hij praat, en zoals te doen gebruikelijk valt zijn bovengebit steeds naar onderen. Op 15 september wordt hij 90. Hij gaat een groot feest geven. En hij wil dat ik er ook ben. Helaas. Ik leg hem uit dat ik dan in Laos ben.

Voor mijn portretten-project ben ik voor de 6e keer bij I. en la moglie. Het valt niet mee om dit echtpaar tezamen te pakken te krijgen. I. is een buitenmens. Hij heeft overal stukjes grond en loopt altijd overal te scharrelen en te rommelen. La moglie wordt door iedereen in het dorp opgevangen als ze weer verdwaald rondloopt. Ik zie haar altijd en overal zitten of lopen als ze weer gescharreld en gerommeld heeft. En zo niet: zit ze buiten op haar balkon. Maar vandaag was het te warm. Ik weet intussen dat ik gewoon naar binnen kan gaan. De sleutel zit altijd op de voordeur. En voordat ze in de gaten heeft dat ik in huis ben, heb ik haar al verstrengeld in mijn armen.

Een uurtje eerder was ik er ook al. Ik probeerde haar uit te leggen dat ik nu toch echt een portret van ze wilde maken. Overmorgen is de expo in de kerk, en zij mogen niet ontbreken. Volgens haar was I. thuis, dus samen hebben we alle kamertjes in het huis geïnspecteerd. Helaas. Ook buiten was hij niet te vinden. Later zag ik zijn turquooize Ape in het dal. Ik sprak met haar af dat ik rond pranzotijd terug zou komen voor de foto’s.

Zo gezegd zo gedaan.

Ik gebruik hun sleutel om binnen te komen, maar tref slechts twee lege borden op tafel en la moglie aan. Ze zit puffend op de bank en vertelt me dat het vandaag heel warm is. Daar hadden we het anderhalf uur geleden inderdaad al heel uitgebreid over gehad. Ik vraag waar I. is. Ze heeft geen idee. Dus alle deuren in het huis gaan weer open. Hij blijkt in zijn blootje op het bed te zitten. Hij heeft zich net gedouched, Omdat hij begrepen had dat ik langs zou komen. Het aankleden duurt zeker tien minuten. 

De pastoor had ook tien minuten nodig om zijn kazuifels aan te trekken.

Als hij dan binnenkomt, moeten we omhelzen. Dat hoort erbij. En iedere keer ben ik weer onthutst over zijn lengte. De familie is behept met een krimp-gen. Dus ik ga letterlijk en figuurlijk diep door mijn knieën. Figuurlijk omdat ik heel veel respect voor dit mannetje heb. Toen we 5 jaar geleden net in Casamaggiore waren, zat hij in de Circolo te vertellen (tegen wie) dat je buitenlanders en buitenlanders hebt. Auke heeft destijds scherp geluisterd en kwam tot de conclusie dat hij ons OK vond.

OK!


Dat OK is altijd gebleven. We hebben een hele bijzondere band opgebouwd.

I. zegt dat Auke in Laos dat ziekenhuis dan maar een paar dagen moet sluiten. Dan kunnen we tenminste op zijn 90e verjaardag komen. En tegelijkertijd denk ik: misschien heb je ook nog heel erg gelijk!

(dit is een verkorte versie van een heel bijzonder, emotioneel en waardevol traject)


zo  mooi, zo bijzonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten