vientiane

vientiane

dinsdag 15 september 2015

Dierenleed en mensenleed


'Misschien moet je een een lange rij koekjes naar buiten leggen'

Ik dacht dat ze van mij waren, de goede ideeen. Maar dokter Jaap heeft ze ook.

De hagedissen/gekko's die mij in de keuken voortdurend hartkloppingen bezorgen, zijn veranderd in kleine krokodillen. Ik meen ze 's nachts te horen.

Daarom slapen we het liefst met de airco aan. De geluiden overdag voorspellen niet veel goeds. Zo'n permanente zoemer kalmeert bovendien iedere gemoedstoestand.

Omdat door allerlei communicatieproblemen de chauffeurs mij vandaag niet hebben opgehaald voor de Engelse lessen (toen ze eindelijk zover waren, zei Auke: "Nu hoeft het niet meer") had ik de gelegenheid om de geluiden te determineren. Onze buren hebben een aap als huisdier. Die zit in een hok van 1x 1 x 1 meter. En er zijn aan de andere kant drie krolse katten, waarvan wit en grijs continue op elkaar zitten en andere witte toekijkt. Als je niet beter zou weten, vraag je je af of er iets wordt geslacht dan wel verkracht.

En ondertussen moet er veel elektrisch ontladen worden. Dokter Jaap inventariseert welk basis-instrumentarium nodig is en Auke blaast zijn stoom af door vaak een koude douche te nemen. Terwijl Jaap in de catalogus van medische apparatuur en instrumenten een voorhoofdsthermometer tegenkomt, zijn we ontroerd door de pro-actieve actie van een van de verpleegsters in het ziekehuis. Na getemperatuurd te hebben met de elektrische thermometer, sloeg ze deze een paar keer heftig naar beneden. Zoals mijn moeder dat vroeger deed met de kwik-versie. Volgens Auke was dat om de statische lading er uit te slaan. Zo heeft iedereen zijn of haar spanningen.

Vanochtend bij het ontbijt vroeg Jaap of wij de nachtelijke escapades van de krolse katten hadden gehoord. Ze deden het op de golfplaten, en vervolgens ploften ze naar beneden en daarna werd het stil. Nee, ik denk dat toen net de airco aanstond.
 En bedachten we een snood plan om die aap uit zijn hok te bevrijden.

Ik vraag of iedereen even met me mee wil denken, omdat we met zijn allen inventief en creatief zijn. Ik heb heb ook wat ontlading nodig. Die krokodillen. En hoe ik die uit de keuken krijg. Het antwoord is unaniem. Niet. Ze zijn er om de insecten in huis op te vreten. En ik heb me daar maar bij neer te leggen. 

De suggestie van Jaap om een rij koekjes vanuit de keuken naar buiten te leggen, spreekt me aan. Alleen vraag me af wat voor ander ongein we daarmee naar binnen halen. Voor ik het weet ligt er een aap in ons bed (die kunnen onder een klamboe kruipen, want het zijn net mensen) en hebben we in een van keukenkastjes straks een nest jonge poezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten