vientiane

vientiane

maandag 6 april 2015

Ambitie en traditie

In een heel grijs verleden heeft Auke lesgeven op een middelbare school. Economie en maatschappijleer. Het was de tijd van schaarste, want ook op mijn middelbare school slenterde toen zo'n economie-hippie rond, die eigenlijk helemaal geen zin in lesgeven had. Overeenkomst tussen deze economie-hippie en Auke is dat ze beiden geen didactische opleiding hadden genoten, maar gewoon aan hun lange haren voor de klas werden gesleept. Na twee jaar had Auke het wel gezien; hier lag zijn ambitie niet.

Ik zweer dat Auke zich in de loop der jaren op vele wijze heeft bijgeschoold waar het gaat om psychologie en pedagogiek. En dingen die met centjes te maken hebben. Ik daarentegen ben behept met dat irritante schooljufgedrag (zoals mijn broers het noemen) en dat zou van ons een goed team kunnen maken om in het ziekenhuis wat onderricht te geven.

Ware het niet dat ik met open mond Auke's ervaringen aanhoor. Hoe gaan we dit ombuigen?? Alles wat in ons westerse denksysteem logisch of handig is, in hier ondenkbaar. omdat niemand zo denkt. Dus zo wordt er ook niet gehandeld.

Eerlijk bekennen: ik strandde destijds in 4 VWO op Economie I, Economie II, wis- en natuurkunde, omdat ik werkelijk helemaal niets met getallen heb en de materie mij absoluut blokkeerde in mijn creativiteit (ik moet er even een draai aan geven) Toch acht ik mij vandaag in staat om het managementteam in het ziekenhuis een cursus boekhouden te geven. Want ik weet dat je in een begroting altijd een 'post onvoorzien' moet opnemen.

Auke illustreert de handelwijze hier met het kopje-koffie-voorbeeld. Het ziekenhuis profileert zich als servicegericht, maar het duurde toch zeker een paar weken voordat Auke een kop zwarte koffie kreeg. Hij bestelde het steevast, maar kreeg iedere keer zoete drab met melk. Totdat hij dit thema gebruikte in een managementvergadering. Als je servicegericht bent, krijg je ook patienten die zwarte koffie willen. De kleine oogjes werden iets groter en het werd stil. Waarop Auke vervolgde: koffiebonen groeien ook niet met melk en suiker aan de boom.

Het is lastig om tradities er uit te rammen. Enerzijds omdat vele gebaseerd zijn op intense integriteit, anderzijds omdat niemand ooit geleerd heeft efficient en creatief te denken. Wij denken in oplossingen, en niet in problemen. Volgens de gemiddelde Laotiaan zijn er helemaal geen problemen. In een cultuur waar het is zoals het is, is het zoals het is. Ondertussen drinkt Auke in het ziekenhuis zwarte koffie. 

Het kantoor van de managing director bevindt zich naast het kantoor van de secretaris van de managing director. Ze zijn gewend alles per telefoon te regelen. Als er echter wat problemen met de telefoon zijn, worden de gesprekken tussen managing director en zijn secretaris via de centrale verbonden. Omdat dat nu eenmaal zo is. Dus gaat Auke binnenkort 'het loopje' introduceren: soms is het handiger om even naar het kantoor naast je te lopen. Wordt vervolgd en blijf u verbazen, dan doe ik het ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten